استفاده از انرژي خورشيدي براي منظورهاي مختلف به زمان‌هاي ماقبل تاريخ باز مي‌گردد. در دوران سفالگري روحانيون معابد با كمك جام‌هاي بزرگ طلايي صيقل داده شده اشعه خورشيد را به آتشدان‌هاي محراب انعكاس داده و آن‌ها را روشن مي‌كردند. به‌طوري كه يكي از فراعنه مصري معبدي ساخته بود با طلوع خورشيد درب آن باز و با غروب خورشيد دربش بسته مي‌شد.

از مهم‌ترين روايت‌هاي تاريخي مي‌توان داستان ارشميدس را بيان كرد او با نصب تعداد زيادي از آيينه‌هاي مربعي شكل كوچك در كنار يكديگر و بر روي يك‌پايه متحرك قرار داشت اشعه خورشيد را از راه دور بر روي كشتي‌هاي روميان متمركز ساخته بود ناوگان رم را به آتش كشيد. در معماري سنتي ايران نيز توجه خاصي در استفاده صحيح و مؤثر از انرژي خورشيد شده است.

چراغ خورشيدي

با آنكه در قرون گذشته انرژي خورشيدي و مزاياي آن شناخته شده بود اما بالا بودن هزينه‌هاي اوليه و عرضه ارزان نفت و گاز سد راه پيشرفت اين سيستم بود. تا اينكه با افزايش قيمت حامل‌هاي فسيلي در سال 1973 ميلادي كشورهاي صنعتي مجبور شدند تا جايگزيني مناسب و ارزان براي سوخت‌هاي فسيلي پيدا كنند بنابراين باز انرژي خورشيدي توانست جايگاه خود را در مصارف خانگي و صنعت و نيروگاهي تثبيت كند.

چراغ خورشيدي

يك ابزار روشنايي قابل حمل است كه از لامپ ال اي دي و سلول خورشيدي و باتري قابل شارژ تشكيل مي‌شود. چراغ خورشيدي به‌عنوان يك سيستم روشنايي انرژي خود را از منبع خود دريافت و ذخيره مي‌كند.

در گذشته از چراغ‌هاي خورشيدي براي تزيين استفاده مي‌شد و شكل‌هاي گوناگوني مثل شكل حيوانات داشت. از كاربردهاي متداول لامپ‌هاي خورشيدي نشان‌گذاري براي مسيرهاي گوناگون است.

براي مطالعه ادامه مقاله و خريد انواع چراغ خورشيدي ايجا كليك كنيد